کدخبر : 11315
دوشنبه 21 سپتامبر 2020 - 10:06
فاقددیدگاه

۱۲۶ کیلومتر آزادراه تا رهایی ایلام از بن‌بست

استان ایلام معروف به عروس زاگرس به دلیل قرار گرفتن در حصار کوه‌های سربه فلک کشیده و بن‌بست جغرافیایی، کمتر سرمایه گذاری متمایل به آوردن سرمایه خود به این استان است اما اینک با ابتکار دولت تدبیر و امید بناست آزادراه پل زال - مرز چیلات به طول ۱۲۶ کیلومتر احداث و این منطقه به شبکه آزادراه داخلی و بین المللی وصل شود.

به گزارش جامک به نقل ایرنا، آزادراه پل زال – مورموری – دهلران – مرز چیلات، طرحی است که به ابتکار دولت و رایزنی‌های گسترده قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار ایلام طراحی و تصویب و اکنون نیز وارد فاز اجرایی و تخصیص اعتبار شده است که معضل بن‌بست بودن استان ایلام و مشکلات ناشی از آن را برای همیشه مرتفع خواهد کرد.

هر چند استان ایلام به برکت اربعین در چند سال‌ گذشته به محل تردد انبوه زائران عتبات عالیات تبدیل شده است اما قرار گرفتن در بن‌بست ناخواسته جغرافیایی اجرای بسیاری از طرح‌های اقتصادی در این استان را در طول سال‌های گذشته بدون توجیه کرده بود.

با وجود تمامی محدودیت‌ها در طول سه سال گذشته و به همت دولت دوازدهم ۵۰ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی در این استان انجام شده است و از این نظر استان ایلام با رشد ۲۰۰ درصدی سرمایه‌گذاری جزو هفت استان کشور از نظر رشد سرمایه‌گذاری است.

آزادراه پل زال – چیلات در کنار تمامی سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، ریل‌گذاری توسعه استان ایلام را تکمیل و این استان با خروج از بن‌بست جغرافیایی از یک طرف به شبکه آزادراهی کشور و از طرف دیگر به آزادراه‌های کشور عراق در بصره متصل می‌کند. 

این طرح به عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم منطقه و برای رهایی از بن‌بست جغرافیایی استان ایلام سال‌هاست به صورت پروژه‌ای و محدود در حال اجراست اما به دلیل اعتبار ضعیف و تخصیص‌های قطره‌چکانی نیمه‌تمام مانده بود.

اکنون پس از پیگیری مسوولان و تلاش و رایزنی استاندار ایلام طرح احداث آزادراه پل زال- مورموری- دهلران – مرز چیلات دارای ردیف اعتباری در بودجه سال ۱۳۹۹ شده است.

۲۹ خردادماه سال جاری ۱۰ طرح مهم عمرانی حوزه راه و شهرسازی استان ایلام از طریق ارتباط ویدیوکنفرانس با رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید که یکی از مهمترین آن‌ها آزادراه پل زال چیلات است که به طول ۱۲۶ کیلومتر با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیارد ریال رونمایی شد.

در این طرح استان ایلام از طریق پل زال در استان لرستان به شبکه آزادراهی کشور و از طریق مرز چیلات در شهرستان دهلران که تا بزرگراه بصره – نجف در کشور عراق تنها ۲۴ کیلومتر فاصله دارد به شبکه بین‌المللی آزادراهی متصل می‌شود.

۳۰ هزار میلیارد ریال برای ساخت آزادراه پل زال – چیلات پیش‌بینی شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام گفت: ۳۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای آزادراه پل زال به مرز چیلات که استان ایلام را به جاده ارتباطی بصره – نجف در کشور عراق متصل می‌کند، پیش‌بینی شده است.

احمد کرمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: استان ایلام از طریق ۲ پروژه تهران – کربلا و تهران – نجف به کشور عراق متصل می‌شود که در مسیر تهران به کربلا پروژه کرمانشاه – حمیل – مهران – زرباطیه در حال اجراست.

وی افزود: مسیر دوم از پل زال در استان لرستان آغاز و پس از عبور از آبدانان – مورموری و دهلران به مرز چیلات می‌رسد.

معاون استاندار ایلام یادآور شد: طول مسیر پل زال به مرز چیلات ۱۲۶ کیلومتر است که به شکل آزادراه اجرا و پس از ورود به کشور عراق به بزرگراه بصره – نجف متصل خواهد شد.

کرمی تاکید کرد: ۳۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای این پروژه پیش‌بینی شده است که ۴۰ درصد توسط سیستم بانکی، ۳۰ درصد از سوی سرمایه‌گذار و ۳۰ درصد را نیز دولت پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به فاصله ۲۴ کیلومتری مرز چیلات تا بزرگراه بصره – نجف در کشور عراق، اضافه کرد: سرمایه‌گذار پروژه پل زال – چیلات انتخاب و برای دریافت مجوزهای لازم به شورای پول و اعتبار معرفی شده است.

معاون استاندار ایلام در خصوص قطعه حمیل به کرمانشاه نیز گفت: این پروژه با توجه به اینکه از نظر شکلی ارتقا یافته و به شکل بزرگراه درآمده است با تغییراتی اجرا خواهد شد.

کرمی افزود: مسیر ایلام به مهران هم اکنون چهاربانده شده و برای حذف گره‌های ترافیکی ۲ تونل به طول های ۷۵۰ و ۸۴۰ متر در این مسیر در حال اجراست که حفاری آنها نیز به پایان رسیده است.

وی اظهار داشت: ایلام به کارگاه راهسازی و احداث تونل تبدیل شده و اتصال استان از ۲ مسیر آزادراهی و بزرگراهی به کشور عراق در راستای اهداف پدافند غیرعامل و همچنین تسهیل در گردش مالی و سرمایه‌گذاری است.

مشارکت چهار بانک در آزادراه پل زال – چیلات

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام نیز گفت: این طرح از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و در سفرهای وزیر راه و شهرسازی به استان مقدمات احداث آزادراه پل زال – چیلات کلید خورد و با پیگیری و همراهی استاندار ایلام در سفر هیات بلند پایه اقتصادی به استان نیز بر مشارکت چهار بانک عامل در احداث این طرح تاکید شد.

علی‌اصغر کاظمی اظهار داشت: با پیگیری‌های مکرر در این زمینه امروز شاهد اخذ مجوز ماده ۲۳ و قرار گرفتن این پروژه در ردیف اعتباری ملی در بودجه سال ۱۳۹۹ و همچنین آغاز عملیات اجرایی طرح در ماه‌های گذشته هستیم.

وی تاکید کرد: با اتصال آزادراهی استان به کشور و در ادامه اتصال به کشور عراق یکی از مولفه‌های توسعه استان فراهم خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: ۱۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرایی شدن این ابر پروژه نیاز است و در این زمینه چهار بانک به همراه سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام آمادگی کرده‌اند که در این پروژه مشارکت کنند.

کاظمی تاکید کرد: اجرای چنین پروژه‌هایی باعث توسعه استان خواهد شد و در اجرای پروژه‌های استان با تاکید استاندار ایلام باید توجیه و نگاه ملی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ساخت آزادراه پل زال – موموری – مرز چیلات به عنوانی قطعه‌ای از آزادراه امیرالمومنین‌(ع) به طول ۱۵۰ کیلومتر به مناقصه عمومی گذاشته شده است.

وی اظهار داشت: در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی به ایلام و مساعدت وی برای اتصال استان به آزادراه و پیگیری‌های لازم از طرف استاندار ایلام، مجوز فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار در طرح آزادراه تهران – نجف اشرف (پل زال- مورموری- دهلران- مرز چیلات) توسط معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی برای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اخذ شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام تاکید کرد: اهمیت مرز بین‌المللی مهران و در آینده، مرز چیلات شهرستان دهلران و تردد سالانه بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار زائر عتبات عالیات، سبب شد تا محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی کشور، در اولین سفر استانی و کاری خود که مصادف با ایام اربعین حسینی(ع) بود، از استان ایلام و مرز بین‌المللی مهران بازدید کند.

کاظمی گفت: در این سفر، با نظر مساعد وزیر راه، مطالعات اولیه اتصال ایلام به مرکز کشور از طریق آزادراه آقا امیرالمومنین(ع) (آزاد راه خرم آباد – پل زال – دهلران – مرز چیلات – نجف اشرف) و آزادراه کربلای معلی (کرمانشاه – حمیل – ایلام – مهران -کربلا) توسط اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام انجام و با پیگیری مسوولان ارشد استان عملیاتی شدن آن در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار گرفت.

وی اظهار داشت: طول این آزاد راه از پل زال در استان لرستان تا مرز چیلات در شهرستان دهلران استان ایلام، ۱۵۰ کیلومتر است که در نهایت، با اتصال به نجف اشرف در کشور عراق، به عنوان کوتاه‌ترین مسیر، علاوه بر ارتباط میان کشور ایران و عراق، ارتباط استان ایلام و کل کشور، با کشورهای همسایه برقرار خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین، با احداث آزادراه کرمانشاه – حمیل – ایلام – مهران و در نهایت اتصال به کربلای معلی، این مسیر نیز به عنوان کوتاهترین مسیر زائران اباعبدالله الحسین(ع) خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: با توجه به اهمیت موضوع، پیگیری استاندار ایلام و نظر مساعدی که مجموعه وزارت راه وشهرسازی در این زمینه دارند، در آینده نزدیک، اتصال استان ایلام به بزرگترین شبکه آزادراهی منطقه محقق می‌شود.

تامین اعتبار پروژه های بزرگ و حیاتی چون آزادراه پل زال – مورموری – دهلران – چیلات – نجف اشرف و آزادراه تهران – حمیل – ایلام – مهران – کربلا علاوه بر اینکه استان ایلام را به شبکه آزادراهی کشور متصل می‌کنند نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در تسهیل فرایند تردد زوار به عتبات عالیات خواهند داشت که در این زمینه نیازمند اهتمام جدی مسوولان در سطح کلان کشور است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.