کدخبر : 11156
چهارشنبه 5 آگوست 2020 - 9:17
فاقددیدگاه
دکتر ظریف خبرداد:

ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک با کشور عراق در نقاط مرزی

بسته شدن مرز مهران در دوران کرونا و اثرات اقتصادی و معیشتی آن، بازگشایی دو روز در هفته را با توجه به حجم بالای کامیون های پشت مرز مانده، کافی ندانست و خواستار بازگشایی مرز به صورت تمام وقت شد.

عصر امروز سه شنبه ۱۴ مردادماه علی اکبر بسطامی نماینده مردم استان ایلام با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار کرد.

بسطامی با اشاره به ظرفیت های بالای مرز مهران، اشتراکات فرهنگی، مذهبی و اقتصادی مردم استان ایلام با کشور عراق، تسهیل ارتباطات و افزایش تبادلات دو کشور را در راستای رونق اقتصادی و تقویت دیپلماسی فرهنگی و سیاسی دانست.

بسته شدن مرز مهران در دوران کرونا و اثرات اقتصادی و معیشتی آن، بازگشایی دو روز در هفته را با توجه به حجم بالای کامیون های پشت مرز مانده، کافی ندانست و خواستار بازگشایی مرز به صورت تمام وقت شد.

نماینده استان ایلام در ادامه خواستار موارد زیر شد:

۱. ایجاد کنسولگری کشور عراق و دفتر نمایندگی وزارت خارجه در ایلام

۲. انجام مذاکرات و هماهنگی‌های لازم از سوی وزارت خارجه با کشور عراق در جهت توسعه صنعت گردشگری سلامت در منطقه

۳. پیگیری و اقدامات لازم جهت راه اندازی بازارچه های مرزی چیلات، چنگوله و هلاله شمالی

۴. تسهیل در امر پاسخ به مکاتبات سازمان ثبت احوال در مورد فاقدین شناسنامه استان ایلام (معاودین یا ایرانیان بازگشتی از عراق که متقاضی دریافت شناسنامه هستند)

دکتر ظریف ضمن خیرمقدم و تقدیر از تلاش و پیگیری های بسطامی جهت رفع مشکلات مردم استان ایلام، در خصوص بسته شدن مرز مهران گفت:

پس از شیوع کرونا و بسته شدن مرزها رایزنی های فشرده‌ای در این خصوص آغاز کردیم و در گام اول موافقت کشور عراق برای بازگشایی دو روزه مرز گرفتیم و در تلاش هستیم مرزهای مهران و شلمچه را به صورت هفت روزه بازگشایی کنیم.

وزیر امور خارجه در خصوص ایجاد بازارچه های مرزی، مانع اصلی را در نگاه و موافقت کشورهای طرف مقابل دانست که عمدتا نگاه مثبتی به بازارچه ها به دلیل مشکلات مالیاتی و عوارضی ندارند.

با این وجود قول داد مذاکرات لازم را با مسئولان کشور عراق در این خصوص داشته باشد.

ظریف از طرح ایجاد مناطق صنعتی مشترک در مرز عراق خبر داد که در آنها تولیدات مشترک با برند عراق ایجاد می شود که گام مهمی در راستای مقابله با تحریم هاست و این قول را به بسطامی داد که ایجاد یکی از این مناطق در استان ایلام در اولویت قرار گیرد.

وی در ادامه مانع اصلی برای ایجاد دفتر کنسولگری در ایلام را جلب موافقت کشور عراق دانست که تاکنون محقق نشده و ابراز امیدواری کرد با همیاری نمایندگان و سایر مسئولان مربوطه تلاش و رایزنی برای جلب موافقت کشور عراق ادامه یابد.

در پایان این دیدار وزیر امور خارجه به بسطامی قول داد که تمام تلاش خود را برای تحقق مطالبات مردم استان ایلام به کار گیرد.

در پایان این دیدار مقرر گردید لیستی از معاودین و افراد متقاضی شناسنامه تهیه و از طریق رایزنی مشترک با وزارت اطلاعات و امور خارجه اقدامات لازم جهت رفع مشکلات آنان صورت گیرد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.