کدخبر : 11057
شنبه 11 جولای 2020 - 8:24
فاقددیدگاه

۵۵۰ واحد آلاینده در شهرک صنفی ایلام مستقر می شود

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام گفت: ۵۵۰ واحد آلاینده شامل جوشکاری، کابینت سازی و کانال کولر سازی در شهرک تخصصی صنفی ایلام مستقر می شود.

اقبال اسماعیلی روز شنبه در جمع رییس و خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی استان ایلام اظهار داشت: این ناحیه صنعتی تخصصی که زیرساخت‌های اصلی آن سال گذشته به اتمام رسیده مختص صنوف آلاینده و مزاحم بوده و صنف اولیه آن جوشکاری است.

وی افزود: شهرک تخصصی صنفی ایلام به مساحت چهار هکتار با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال در ۲ فاز اجرا شد که پروژه‌های طراحی فاز اول و دوم به همراه تفکیک و پیاده سازی قطعات و تهیه نقشه توپوگرافی در این شهرک تکمیل و پایان یافته است.

اسماعیلی با بیان اینکه ۶۰۰ واحد در این شهرک ساخت و ساز شده است، یادآور شد: براساس تفاهم‌نامه مرکز اصناف و بازرگانان ایران و صنایع کوچک در هر استانی با توجه به ظرفیت‌های موجود شهرک تخصصی مشاغل صنفی ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام با بیان اینکه ۹۰ درصد صنایع ایلام را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می دهد،گفت: ۶۰ درصد واحدهای صنعتی در استان فعال هستند.

اسماعیلی تصریح کرد: وظیفه ذاتی شهرک های صنعتی تهیه زمین و زیرساخت ها جهت استقرار واحدهای صنعتی است که پس از تهیه سند و تملک اقدامات لازم جهت فراهم کردن زیرساخت‌ها نظیر آب، برق، گاز و تلفن انجام می گیرد.

 وی با بیان اینکه نقطه عطف رشد و توسعه شهرک های صنعتی استان جذب نیروهای بومی است، افزود: در گذشته جهت سرمایه گذاری کشاورزی سنتی نیز از استان اصفهان و دیگر استان ها به استان ایلام وارد می شدند اما هم اکنون با توجه به همت سرمایه گذاران استانی و مردم منطقه شرایط تغییر کرده است.

اسماعیلی تصریح کرد: هم اکنون همه نواحی و شهرک های صنعتی استان غیر از شهرستان تازه تاسیس هلیلان که مشکل گاز دارد و در آینده نزدیک این مشکل برطرف می‌شود مابقی شهرستان های استان از چهار شاخصه اصلی زیرساختی شهرک‌های صنعتی برخوردار هستند.

مدیرعامل شهرکهای صنعتی استان در خصوص استقرار شهرک ها و نواحی های صنعتی استان نیز افزود: شهرک ها و نواحی صنعتی بیشتر در شهرستان های اصلی استان یعنی ایلام، دهلران، آبدانان، دره شهر، ایوان و سرابله استقرار یافته اند.

وی تفاوت اصلی ناحیه صنعتی با شهرک صنعتی را معیار هکتاری عنوان کرد و گفت: چنانچه وسعت منطقه صنعتی بیش از ۵۰ هکتار باشد شهرک صنعتی قلمداد می شود و قوانین خاصی را شامل و مجوز آن را هیات وزیران صادر می کنند اما مجوز وسعت ناحیه صنعتی زیر ۵۰ هکتار توسط شورای برنامه ریزی استان صادر می شود.

اسماعیل عنوان کرد: در استان ایلام چندین ناحیه صنعتی نیز در شهرستان‌های بدره، سیروان، شباب و ملکشاهی استقرار یافته اند.

وی به شهرک صنفی اطراف فرودگاه شهدای ایلام اشاره کرد و گفت: این شهرک در پنج کیلومتری فرودگاه شهدای ایلام استقرار می یابد که مسیر آن توسط راه و شهرسازی و راهداری به بهره برداری می رسد.

اسماعیلی درخصوص هزینه‌ها و بودجه‌ های صرف شده جهت تکمیل این شهرک افزود: ۱۱۰ میلیارد ریال برای تامین آب، برق و جدول گذاری داخل شهرک هزینه می شود.

مدیرعامل شهرکهای صنعتی استان ایلام اظهار داشت: در این ناحیه صنفی دستگاه های خدمات‌رسان نظیر اورژانس، نیروی انتظامی و غیره مستقر می شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در این شهرک بیش از ۲ هزار نفر مشغول به کار خواهند شد پیش‌بینی شده علاوه بر رستوران و فضای سبز، سرویس بهداشتی، مسجد و سایر تاسیسات احداث شود.

اسماعیلی در ادامه در خصوص وسعت فضای سبز این شهرک افزود: در این شهرک سه هکتار به فضای سبز اختصاص یافته و ۲ هزار اصله درخت نیز کاشت شده است.

وی تصریح کرد: این واحد صنعتی ۱۳ هکتار است که ۷ هکتار آن قابل استفاده و مابقی آن برای جدول گذاری و سایر تاسیسات پیش‌بینی شده است.

به گفته اسماعیلی سال گذشته در روند پیشرفت فیزیکی این شهرک استاندار و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همچنین سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران نیز بیشترین همکاری و مساعدت را جهت رشد این شهرک داشتند.

۱۴ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در استان وجود دارد که از این تعداد، ۱۱ شهرک تاکنون به بهره برداری رسیده و در مجموع ۵۵۰ پروانه بهره برداری صنعتی صادر شده است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.