کدخبر : 11024
یکشنبه 5 جولای 2020 - 8:01
فاقددیدگاه
قرار گرفتن استان ایلام در وضعیت قرمز

آن‌روی سکه کرونا در ایلام نمایان شد

این روزها خبرهای خوشی از وضعیت کرونا در ایلام به گوش نمی‌رسد، کرونا آنروی سکه خود را به ایلامیان نشان داد، هشدارهایی که از هفته‌ها قبل داده می‌شد به واقعیت پیوست و رشد آمار ابتلا، بستری‌ها و فوتی‌های کرونا این استان را در شرایط بحران و در وضعیت قرمز کرونا قرار داد.

ایرنا: ایلام اولین روزهای تابستان را که به اشتباه انتظار می‌رفت کرونا فروکش کند با رکوردزنی شروع کرد و آمار مبتلایان، بستری‌ها، بیماران نیازمند آی‌سی‌یو و فوتی‌های کرونا با شیب فزاینده و اختلاف فراوان به بالاترین تعداد از زمان شیوع رسید.

هر چند انتظار می‌رفت ایلام به عنوان استانی که در محاصره سه استان قرمز کرونا قرار داشته و مردمان آن مراودات دیرینه با این استان‌ها دارند به چنین وضعیتی دچار شود اما به طور قطع آنچه رسیدن به شرایط بحرانی کرونا را تشدید کرد، بی‌توجهی و عدم رعایت مردم است.

تنها در ۱۱ روز اول تیرماه تعداد مبتلایان ۲ برابر شد یعنی به اندازه چهار ماه گذشته تنها در این ۱۱ روز مبتلا شدند، آمار فوتی‌ها نیز که در خردادماه کاهش یافته بود و در بیشتر روزها به صفر رسید به طور فزاینده‌ای افزایش یافت.

نکته نگران‌کننده کاهش میانگین سنی مبتلایان و افزایش شدید ابتلا در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال است که نشان می‌دهد جوانان و نوجوانان در این استان به تصور اینکه کرونا نمی‌گیرند یا اینکه بدن آن‌ها به اندازه کافی برای مبارزه با کرونا قوی است، پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند.

بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، حضور غیرضروری در بازار و اجتماعات، برگزاری مراسمات عروسی و عزا به سنتی‌ترین شکل و حضور افراد پرخطر در این مراسمات و مراودات غیرضروری با استان‌های همجوار که در وضعیت قرمز قرار داشتند از جماه مهم‌ترین علت‌های گرفتاری استان ایلام در وضعیت بحرانی کروناست.

بنابر اعلام استاندار ایلام هم‌اکنون ۹۰ درصد جمعیت این استان در منطقه قرمز کرونا قرار دارند و از مجموع ۱۱ شهرستان هشت شهرستان شامل ایلام، ایوان، مهران، دهلران، آبدانان، ملکشاهی و چرداول در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.

گرفتار شدن استان ایلام در وضعیت قرمز کرونا مسوولان را ناچار به اعمال دوباره برخی محدودیت‌ها می‌کند که راهی پرهزینه برای کنترل کروناست و دود آن به چشم ملت و دولت می‌رود اما راه آسان و کم‌هزینه‌ ماسک زدن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز پیش‌روی ایلامیان است که هر چند دیرهنگام اما تا حدودی مورد توجه مردم قرار گرفته است و امید می‌رود با ادامه این روند ایلام از وضعیت بحران کرونا خارج شود.

استاندار: محدودیت‌های کرونایی در ایلام اعمال می‌شود

استاندار ایلام با بیان اینکه ۹۰ درصد جمعیت این استان در منطقه قرمز از نظر شیوع ابتلا به کرونا قرار دارند، گفت: محدودیتهای کرونایی دوباره در مناطق قرمز این استان اعمال می‌شود.

قاسم سلیمانی‌دشتکی روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت مبارزه با کرونا با ابراز نارضایتی از بی‌توجهی قاطبه مردم نسبت به خطرات ناشی از برگزاری مراسم های عزا، عروسی و دورهمی‌های خانوادگی، اظهار داشت: با توجه به وضعیت فعلی و به دلیل اهمیت حفظ جان و سلامتی مردم، برخی از محدودیت‌های گذشته مجددا در استان اعمال خواهد شد.

وی، مهمترین علت بازگشت شیوع کرونا در این استان را عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بی‌تفاوتی به سلامت جامعه از جانب مردم دانست و گفت: در این راستا گروه‌های نظارتی متشکل از دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی، فرمانداری، دادستانی، نیروی انتظامی و صنعت، معدن و تجارت فعالیت‌های نظارتی خود را تشدید خواهند کرد.

تعطیلی برخی مراکز ایلام تا یک هفته

استاندار ایلام در خصوص اعمال محدودیت‌های کرونایی در این استان گفت: براساس محدودیت‌های ابلاغی در این یک هفته، فعالیت آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه‌ها خصوصی، کتابخانه‌ها، تئاتر و مراکز مشابه، موزه، باغ موزه‌ها و شهربازی‌ها ممنوع است.

سلیمانی‌دشتکی دیگر محدودیت‌ها را شامل تعطیلی تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، کافه‌ها، قهوه‌خانه، چاپخانه‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده، باشگاه‌های بدنسازی و باشگاه‌ها و فعالیت‌های ورزشی پربرخورد و موارد مشابه نیز ممنوع است.

وی بیان کرد: همچنین مساجد و مصلی‌ها نیز تعطیل هستند و برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها ممنوع است.

استاندار ایلام تاکید کرد: همه مصوبات از همین لحظه لازم الاجرا است و قصور از انجام هر یک از آنها پیگرد قانونی دارد.

وی مهمترین علت بازگشت شیوع کرونا در این استان عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بی‌تفاوتی به سلامت جامعه از جانب مردم است به طوری که اکثر شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز قرار دارند.

آمار مبتلایان کرونا باید اعلام شود

وی افزود: آمار مبتلایان کرونا باید به مردم اعلام شود تا به منزله زنگ خطری برای آن‌ها باشد چرا که در صورت عدم اعلام تعداد مبتلایان، بیماری تمام شده انگاشته می‌شود، مردم باید بدانند خطر در کمین آنها بوده و بدانند وضعیت بحرانی است.

استاندار ایلام‌ یادآور شد: هر فردی در هرجایی مبتلا به کرونا شد اگر در دستگاه اجرایی بود به مسئول آن اداره اگر جزو صنوف و یا هر مجموعه است به صنف مربوطه و مجموعه و به ویژه به خانواده فرد اعلام شود.

سلیمانی‌دشتکی با هشدار این مطلب که افرادی که مبتلا می‌شوند به هیچ‌وجه در جامعه حضور نیابند، تاکید کرد: هر فردی که به کرونا مبتلا می‌شود حق حضور در اداره، صنف، بازار، و ‌هیچ اجتماعی ندارد و حتی در خانواده و یا بیمارستان بطور کامل قرنطینه شود و حوزه بهداشت و درمان بایست بر این مهم نظارت کند.

وی با اشاره به مصوبات امروز ستاد ملی کرونا اعلام‌کرد: یکی از مشکلات اصلی و مهم در مقابله با ویروس کرونا در استان ‌ما این است که هنوز مردم بیماری را عیب می‌دانند و آن را پنهان می‌کنند و این غلط است و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

وی اضافه کرد: یکی از مصوبات امروز ستاد استانی مدیریت مبارزه با کرونا در استان این است که در صورت ابتلای افراد بایست نسبت به آگاه سازی اداره و صنف مربوطه فوری اقدام شود در غیر این صورت حتی برخورد قضایی خواهد شد چون اهمال کاری در این قضیه عواقب سختی به دنبال خواهد داشت.

ماسک زدن در اماکن عمومی الزامی است/عدم ارائه خدمات به ارباب رجوع بدون ماسک

استاندار ایلام ادامه داد: زدن ماسک در مکان‌های عمومی و تجمعات و ادارات الزامی است و با متخلفان برخورد می‌شود، به ارباب رجوع بدون ماسک ارائه خدمت نمی‌شود و کارمند بدون ماسک غیبت می‌خورد.

سلیمانی‌دشتکی افزود: ادارات و متولیان امر ملزم هستند برای کارمندان خود اقلام بهداشتی و ماسک تهیه کنند، مدیران تا آنجا که می‌توانند امور خود را از طریق فضای مجازی، اینترنت و دورکاری انجام دهند  و در اداره بطور کامل پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

وی تاکید کرد: در سرویس‌های عمومی، رستوران‌ها و مکان‌های عمومی با افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند برخورد می‌شود.

استاندار ایلام تاکید کرد: پیشنهاد شده است در بانک‌های استان که بالاترین مبتلا دارد خدمات الکترونیکی و باجه‌ها و خدمات از راه دور بیشتر و سقف پرداخت‌ها به وسیله خودپردازها و اینترنت بیشتر شود.

مبتلایان کرونا در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال به شدت در حال افزایش است

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه میانگین سنی مبتلایان و فوتی های کرونا کرونا در مردان به ترتیب ۵۷ و ۵۹ سال و در زنان ۴۳ و ۴۱ سال است، گفت: ابتلا به کرونا در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ نیز به شدت در حال افزایش است.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: میانگین سنی مبتلایان کرونا در این استان ۴۶.۱ و فوتی‌ها ۶۷.۱ سال است و ۸۰ درصد مبتلایان بدون بیماری زمینه ای هستند اما ۸۰ درصد فوتی‌ها یک بیماری زمینه ای داشتند ضمن اینکه ۲۰ درصد بدون بیماری زمینه‌ای دست کم کهولت سن داشته اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: بیشترین مبتلایان در بین زنان خانه‌دار، افراد بیکار و کارمندان و بیشتر فوتی‌ها در زنان خانه‌دار، سالمندان و افراد بازنشسته و بیکار ثبت شده است.

وی استفاده اصولی از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، تهویه مناسب، شست و شوی مرتب و بهداشتی دست و صورت و گندزدایی را مهم‌ترین راهکارهای مقابله با کرونا عنوان کرد.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی باید از کارکنان آسیب‌پذیر، مادران باردار و شیرده و دارای فرزند خردسال حمایت کنند و به آنها مرخصی یا دورکاری بدهند.

بستری‌های کرونا در ایلام به بالاترین تعداد رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا در ایلام به بالاترین تعداد از زمان شیوع بیماری تا کنون رسید.

دکتر جمیل صادقی‌فر اظهار داشت: آمار مبتلایان کرونا کماکان سه رقمی و بسیار نگران‌کننده است و زنگ خطر برای تهدید سلامت مردم بصدا درآمده است. 

وی تاکید کرد: ماسک زدن برای همه افراد یک الزام است و تقاضا داریم گروه‌های آسیب‌پذیر تا حد امکان از خانه خارج نشوند.

مردم در روزهای پیش‌رو هوشیاری خود را افزایش دهند

دکتر صادقی‌فر گفت: ورود به تجمعات یعنی استقبال از کرونا و مردم باید در روزهای پیش‌رو هوشیاری خود را چند برابر کنند و بیش از هر زمان دیگری پروتکل های بهداشتی را بخ شدت رعایت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام از اصناف خواست: مسئولانه‌تر به دنبال رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند.

وی افزود: مسافرت‌ها در این ایام می‌تواند پشیمانی زیادی به همراه داشته باشد و مردم باید سلامت خود و خانواده را در اولویت قرار دهند.

وی اظهار داشت: در این روزهای پرالتهاب، وقت برگزاری مراسم‌های شادی نیست برای جلوگیری از شمار مرگ و میر ناشی ار کرونا باید این مراسمات را باید به زمان‌های دیگری موکول شود. 

وی از همه مردم خواست: روزهای پیش‌رو را با توجه به شرایط بحرانی برخی مناطق با حساسیت و مراقبت بسیار زیادی برای حفظ سلامت خود سپری کنند.

۸۰ نفر از کارکنان بانک‌های ایلام به کرونا مبتلا شدند

رییس کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان ایلام گفت: ۸۰ نفر از کارکنان شبکه بانکی این استان به کرونا مبتلا شده و سه نفر نیز تا کنون در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

سیدرسول میرخلف اظهار داشت: ۳۲ بانک با ۳۱۱ شعبه و بیش از ۲ هزار پرسنل در این استان فعال است و با وجود همه تمهیدات اندیشیده شده بدلیل مراجعه بسیار زیاد مردم به بانک‌ها این تعداد از کارکنان بانک‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند.

وی یادآور شد: انجام برخی امور از جمله احراز هویت سهام عدالت و پرداخت تسهیلات کرونا نیاز به مراجعه حضوری افراد به بانک‌ها دارد که باید در این موارد راهکارهای لازم برای کاهش تجمع مردم اندیشیده شود.

رییس کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان ایلام گفت: بیش از هشت هزار نفر از صاحبان صنوف در این استان مشمول دریافت تسهیلات کرونا هستند که تنها هشت بانک عامل برای این کار تعیین و مهلت ثبت نام متقاضیان نیز تا پایان تیرماه و مهلت پرداخت از سوی بانک‌ها تا پایان مردادماه در نظر گرفته شده است.

میرخلف تاکید کرد: بر این اساس و با توجه به تعداد بالای متقاضیان، کم بودن تعداد بانک‌های عامل و همچنین کوتاه بودن زمان ثبت‌نام و پرداخت تسهیلات کرونا تجمع بسیار زیادی در شعب ایجاد می‌شود که باید در این زمینه نیز راهکار لازم اندیشیده شده و زمان بیشتری برای این کار در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه شعب بانک ملی باید به تنهایی ۳۰ درصد این تسهیلات را پرداخت کنند، اضافه کرد: پرداخت حجم بالایی از تسهیلات کرونا بر عهده بانک ملی است که خطر ابتلا در بین کارکنان این بانک را افزایش می‌دهد این در حالیست که کارکنان با بیماری زمینه‌ای بسیاری هستند و با توجه به ماهیت کار امکان دورکاری برای آن‌ها وجود ندارد.

ابتلای ۲ نوزاد و وضعیت قرمز کرونا در سه روستای دره‌شهر

رییس مرکز بهداشت شهرستان دره شهر از ابتلای ۲ نوزاد به کرونا و قرمز شدن وضعیت سه روستای این شهرستان خبر داد و گفت: در هفته جاری تست ۲ نوزاد در این شهرستان مثبت بوده که کار درمانی آنها در حال انجام است.

دکتر سجاد مظلومی  افزود: همچنین ۲ روستای غربی و شرقی بخش مرکزی شهرستان نیز به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و نیز حضور در مراسمات ختم در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی یادآور شد: مراودات اهالی یکی از این روستاها باعث شده است روستای سوم‌ نیز در حالت قرمز قرار گیرد.

دکتر مظلومی گفت: با وجود هشدارهای اعلام شده مهمترین عامل شیوع کرونا در دره شهر حضور در تجمعات بخصوص عزاداری و عروسی ها است.

وی اظهار داشت: تعداد اعزامی ها هر لحظه بیشتر می شود و اگر مردم رعایت نکنند شهرستان دچار بحران خواهد شد.

وی تاکید کرد: با مصوبه ستاد مبارزه با کرونا هرگونه اعلامیه ترحیم و تسلیت در سطح شهرستان، سایت های خبری، کانال ها و گروهای تلگرامی ممنوع و پیگیرد قضایی دارد.

دکتر مظلومی گفت: همچنین صنوفی که پروتکل ها و فاصله اجتماعی را رعایت نکنند پلمب خواهند شد.

کرونا به روایت آمار رسمی:

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲۳۷ هزار و ۸۷۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۴۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۱ هزار و ۴۰۸ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۴ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۱۴۸ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۲۳۷ هزار و ۸۷۸ نفر رسید

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.