کدخبر : 10995
یکشنبه 28 ژوئن 2020 - 14:15
فاقددیدگاه

رشد فزاینده مبتلایان و بستری‌های کرونا در گرمای تابستان ایلام

تابستانی که همه منتظر آمدنش بودند تا شاید گرمایش کرونا را از بین ببرد از راه رسید اما نه تنها کرونا از بین نرفت بلکه در هفت روز نخست این فصل، استان ایلام با رشد فزاینده آمار مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌های کرونا مواجه شد.

ابتلا به کرونا در استان ایلام طی هفته نخست تیرماه با شیب فزاینده و با اختلاف بسیار زیاد به بالاترین حد از زمان شیوع بیماری رسید بطوریکه بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایلام تعداد مبتلایان روزانه سه رقمی شده و آمار ابتلا به کرونا در این هفته ۴.۵ برابر مجموع مبتلایان اسفندماه سال گذشته است.

در طول یک هفته گذشته آمار بستری‌های کرونا در این استان که حدودا یک ماه گذشته به کمترین میزان رسیده و بر این اساس تصمیم گرفته شده بود که بیمارستان کرونای ایلام به حالت عادی بازگردد به ۲ برابر افزایش یافت ضمن اینکه آمار بیماران بستری بدحال و نیازمند بخش ویژه آی‌سی‌یو نیز ۲ برابر شد.

افزایش تعداد فوتی‌ها و کاهش سن آنها نیز از جمله تحولات مربوط به شیوع کرونا در هفته گذشته است که به عنوان هشدار مطرح می‌شود خصوصا اینکه این استان در محاصره استان‌های قرمز کرونا از جمله کرمانشاه، لرستان و خوزستان قرار دارد.

مسوولان بهداشتی استان ایلام می‌گویند این استان نیز دست کمی از استان‌های قرمز کرونا ندارد و بی‌توجهی مردم در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی خطر گرفتاری این استان در وضعیت استان‌های قرمز را ایجاد کرده است.

این هفته زنگ خطر در مناطق جنوبی استان ایلام که همجوار استان خوزستان هستند و مراودات دیرینه با این استان دارند به صدا درآمد و شهرستان مرزی دهلران در کنار شهرستان‌های آبدانان و دهلران که پیش از این در وضعیت قرمز قرار گرفته بودند با رشد آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا مواجه شد و در وضعیت قرمز قرار گرفت.

مسوولان پیش از این هشدار داده بودند که احتمال شیوع موج دوم کرونا در ایلام وجود دارد و با توجه به وضعیت قرمز سه استان همجوار ایلام شامل کرمانشاه، لرستان و خوزستان، بازگشایی صنوف و باشگاه‌های ورزشی و همچنین آغاز فعالیت مرز تجاری مهران و تردد کامیون‌های ترانزیتی در کنار عدم رعایت مردم امکان افزایش ابتلا به کرونا در استان دور از انتظار نیست.

به گفته آنان هر چند ایلام به همراه چند استان دیگر کشور دارای کمترین موارد ابتلا به کروناست اما بر اساس اعلام وزارت بهداشت این استان‌ها نباید دلخوش باشند و خود را برای افزایش موارد ابتلا آماده کنند بنابراین ایلام نیز باید خود را برای پیک ابتلا به کرونا آماده کند.

در کنار همه این مسائل کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم به زیر ۲۰ درصد و برپایی مراسمات شادی و عزا بدون توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی، روند گسترش کرونا در این استان را نگران‌کننده کرده است و مسوولان نسبت به پیامدهای آن در روزهای آینده هشدار می‌دهند.

نکته جالب اینکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اعلام کرد در یک ماه گذشته هیچکدام از پرسنل بیمارستان کرونای ایلام به بیماری مبتلا نشده‌اند که اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نشان می‌دهد موضوعی که کمتر کسی از مردم و اصناف در این استان به آن توجه می‌کنند.

آمار بستری‌های کرونا در ایلام ۲ برابر شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: تعداد بیماران بستری کرونا و همچنین بیماران بخش آی‌سی‌یو با توجه به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم و حضور در اجتماعات غیرضروری به ۲ برابر افزایش پیدا کرده است.

دکتر محمد کریمیان در نشست فوق‌العاده ستاد استانی مبارزه با کرونای ایلام اظهار داشت: افزایش تعدا مبتلایان را دیگر نمی‌توان تنها به افزایش بیماریابی و نمونه‌گیری‌ها نسبت داد بلکه این افزایش بدلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، عدم رعایت فاصله‌گذاری و تمام انگاشته شدن بیماری است.

افزایش تعداد و کاهش سن فوتی‌های کرونا 

وی با بیان اینکه تعداد مبتلایان روند افزایشی شدید داشته است، افزود: تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا نیز افزایش و سن فوتی‌ها نیز کاهش پیدا کرده است.

دکتر کریمیان یادآور شد: شهرستان ایوان همچنان در صدر آمار مبتلایان قرار دارد و شهرستان‌های بدره، دهلران و مهران نیز روند افزایشی دارند.

به صدا درآمدن زنگ خطر در مناطق جنوبی ایلام

وی تاکید کرد: زنگ خطر جدی در جنوب استان بصدا درآمده و آمار ابتلا بدلیل تجمعات و عدم رعایت فاصله‌گذاری به شدت در حال افزایش است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: ۴۶ درصد مبتلایان کرونا در این استان را زنان و ۵۴ درصد را مردان تشکیل داده است و ۲۲ درصد مجموع مبتلایان دارای بیماری زمینه‌ای هستند.

وی یادآور شد: زنان خانه‌دار بیشترین آمار ابتلا به کرونا را دارند و پس از آن افراد با شغل‌های آزاد و کارمندان در رده‌های بعدی قرار دارند.

کاهش سن فوتی‌های کرونا به ۶۱ سال

دکتر کریمیان با بیان اینکه سن فوتی‌های کرونا به ۶۱ سال کاهش یافته است، گفت: ۲۸ درصد فوتی‌های ناشی از کرونا به گروه سالمندان، ۲۴ درصد به زنان خانه‌دار و ۱۶ درصد به افراد بیکار تعلق دارد.

وی چالش‌های اصلی در زمینه این بیماری را کم‌رنگ شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم و اصناف، نارسایی دامنه اختیارات اعمال محدودیت ستادهای شهرستانی کرونا، ضعف در پیگیری و اجرای مصوبات ستاد استانی کرونا و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات عنوان کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری، سالن‌های ورزشی، مراسمات مذهبی، مراکز تعویض پلاک، گیم نت و شهربازی، دفاتر پیشخوان و مراکز تعویض پلاک خودرو ازجمله اماکن پر خطر هستند.

مبتلایان کرونا در ایلام با شیب فزاینده‌ای به بالاترین تعداد رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: پنجم تیرماه آمار مبتلایان کرونا در این استان با اختلاف زیاد و شیب بسیار فزاینده‌ای به بالاترین میزان طی ماه‌های گذشته رسید.

دکتر جمیل صادقی‌فر افزود: آمار مبتلایان شهرستان دهلران در حال پیشی گرفتن از ایوان است که پیش‌تر در وضعیت قرمز قرار داشت.

وی با ذکر اینکه در اعلام آمار مبتلایان کرونا محدودیت وجود دارد، افزود: آمار ابتلا در شهرستان‌های مهران، دره‌شهر و چرداول نیز به سرعت در حال افزایش است.

وی گفت: با توجه به رشد بیش از حد انتظار مبتلایان بویژه در پنج روز اول بدون شک بیش از ۷۰ درصد دلیل افزایش آمار مربوط به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عدم استفاده از ماسک، شرکت در تجمعات و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است.

وی گفت: مقایسه آمارها طی دو هفته متوالی اخیر نشان می‌دهد که در حالیکه نمونه گیری تنها ۲ برابر شده است آمار مبتلایان سه و یا چهار برابر افزایش داشته است.

شهرستان‌های قرمز کرونا در ایلام به سه مورد افزایش یافت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: تعداد شهرستان‌های قرمز کرونا در این استان با قرار گرفتن شهرستان دهلران در وضعیت قرمز به سه شهرستان افزایش یافت.

صادقی‌فر اظهار داشت: پیش از این شهرستان‌های آبدانان و بدره در وضعیت قرمز قرار داشتند و ایلام نیز هم اکنون در وضعیت هشدار قرار دارد.

وی یادآور شد: رشد بیماری کرونا در دهلران بسیار فزاینده بوده بطوریکه هم تعداد موارد ابتلا و هم فوتی‌ها در این شهرستان بسیار نگران کننده است.

وی با بیان اینکه دهلران پس از ایلام دومین تعداد مبتلایان و پس از ایلام و ایوان، سومین تعداد فوتی‌ها را دارد، افزود: فوتی‌های کرونا امروز دارای بیماری زمینه‌ای و مربوط به شهرستان دهلران بودند.

 وی تاکید کرد: میزان حساسیت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط عموم کاهش پیدا کرده و این مساله یکی از مهمترین علل شیوع ویروس کروناست.

مبتلایان هفته اول تیرماه ایلام ۴.۵ برابر مجموع مبتلایان اسفند گذشته

صادقی‌فر در خصوص وضعیت مبتلایان کرونا در استان در هفته اول تیرماه، گفت: مبتلایان در این هفته ۴.۵ برابر کل مبتلایان در اسفند پارسال، بیش از ۲ برابر کل مبتلایان در فروردین، بیش از یک و نیم برابر کل مبتلایان در اردیبهشت و نزدیک به کل تعداد مبتلایان در خردادماه است.

به گفته وی، وضعیت کرونا در ایلام در هفته اول تیرماه نسبت به ماه‌های قبل فزاینده است بطوریکه در هفته اخیر آمارهای روزانه مبتلایان کرونا سه رقمی بوده است.

هیچیک از پرسنل بیمارستان کرونای ایلام به بیماری مبتلا نشده‌اند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در یک ماه گذشته هیچیک از پرسنل بیمارستان مصطفی خمینی(ره) که در ارتباط مستقیم با بیماران کرونایی هستند بدلیل خود حفاظتی و سیستم مراقبت دانشگاه علوم پزشکی ایلام به کرونا مبتلا نشده‌اند.

دکتر صادقی‌فر اظهار داشت: بنابراین محیطی مانند بیمارستان که مملو از بیماران کرونایی است کم‌خطرتر از محیط‌های دیگر است که بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آنها تردد داریم.

وی افزود: عمده رعایت پروتکل‌ها در فروردین ماه بیشتر ناشی از ترس مردم بود اما هرچقدر که پیش می‌رویم با وجود خطر بیشتر با عدم رعایت بیشتری نیز مواجه می‌شویم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایلام هیچ کمبودی در زمینه امکانات بهداشتی ندارد نگرانی ما بی‌توجهی مردم به هشدارهاست.

رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در ایلام به زیر ۲۰ درصد رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در این استان بر اساس بررسی‌های انجام شده در پایان اردیبهشت ماه امسال ۷۷ درصد بود اما در اواخر خرداد به زیر ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

صادقی‌فر اظهار داشت: بیشتر افرادی که در ابتدای شیوع بیماری ماسک و دستکش استفاده می‌کردند اکنون بی‌خیال شده‌اند و وقتی از آنها علت را جویا می‌شویم می‌گویند خسته شده‌ایم.

وی تاکید کرد: این در حالی است که اصلا وضعیت خوب نیست زیرا اکنون بیشترین آمار افراد مبتلا و بیشترین شمار افراد بستری را داریم و باید بپذیریم جدا از همه تلاش‌های ستاد کرونا آنچه که می‌تواند کمک کار ما باشد به همت تک تک مردم و رعایت آنها بر می‌گردد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام از مردم خواست: در تجمعات حضور پیدا نکنند و اگر مجبور شدند حتما از ماسک استفاده کنند.

صادقی‌فر با بیان اینکه افراد حتی می‌توانند برای حفاظت از خود از ماسک‌های پارچه‌ای سه‌لایه استفاده کنند، اضافه کرد: اکنون مشکلی در زمینه ماسک وجود ندارد و همه می‌توانند آن را به راحتی تهیه کنند اما بسیاری از افراد با وجود داشتن ماسک از آن استفاده نمی‌کنند.

کاهش خطر ابتلا به کرونا به زیر ۲ درصد با استفاده از ماسک

وی یادآور شد: استفاده از ماسک خطر ابتلا به کرونا را به زیر ۲ درصد کاهش می‌دهد در حالیکه در صورت استفاده نکردن از ماسک ۹۰ درصد احتمال ابتلا وجود دارد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: افراد دارای بیماری زمینه‌ای نظیر مادران باردار، دیابتی، سرطان، بیماران ریوی، افراد دارای کهولت سن، پیوندی و بیماران قلبی و کلیوی بسیار آسیب‌پذیر هستند و در صورت ابتلا خطر مرگ آنها را تهدید می‌کند در صورتی که افراد سالم ممکن است زیاد دچار مشکل نشوند.

دکتر صادقی‌فر اظهار داشت: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، اجتناب از تردد غیرضروری، شستن دست‌ها و استفاده مرتب از ماسک در بیرون از منزل می‌تواند به حفظ سلامت افراد در پیشگیری از کرونا کمک کند.

ذخیره‌سازی اقلام حفاظتی برای پاییز

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص وضعیت تجهیزات و امکانات درمانی و بیمارستانی ایلام گفت: در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد و تلاش می‌شود اقلام حفاظتی، نمونه‌گیری و بیمارستانی برای فصل پاییز ذخیره‌سازی شود. 

وی با بیان اینکه کنترل کردن این بیماری نیازمند همراهی مردم است، افزود: وضعیت امروز استان را دو سه هفته پیش تذکر داده بودیم و الان هم برای روزهای آینده با این شرایط موجود هشدار می‌دهیم.

وی تاکید کرد: مردم نباید نسبت به بیماری کرونا و خطر تهدید آن برای سلامت خود و خانواده‌شان بی‌توجه شوند و هشدارها و پروتکل‌ها را برای حفظ سلامت خود جدی بگیرند.

وی یادآور شد: در اولین روز از شروع فصل تابستان با بیشترین شمار افراد مبتلا به کرونا و همچنین افزایش شمار افراد بستری در بیمارستان‌های استان بدترین وضعیت را از لحاظ تعداد مبتلایان و بستری‌ها در استان داشتیم.

وی با اشاره به اینکه این وضعیت بسیار نگران‌کننده است ،گفت: وضعیت ایلام از پیک بیماری فروردین بدتر است و دیگر نمی‌توان گفت افزایش نمونه‌گیری موجب افزایش مبتلایان شده است و با قطعیت می‌توان عنوان کرد یکی از دلایل اصلی این آمار کاهش رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم و اصناف است.

استان ایلام از نظر ابتلا به کرونا در شرایط خطرناکی قرار دارد و با سرعت بالایی در حال حرکت به سمت وضعیت قرمز است، اکنون با توجه به اینکه مسوولان بهداشتی علت این وضعیت را بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی عنوان می کنند توپ در زمین مردم است که با عمل توصیه‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی این حرکت را کند کرده و به مسیر کنترل بیماری هدایت کنند یا اینکه با تکرار رفتارهای پرخطر گرفتار شدن این استان همانند استان‌های همجوار را سرعت ببخشند. 

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲۲۰ هزار و ۱۸۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۰ هزار و ۳۶۴ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۷ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۵۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۱۳۹ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۲۲۰ هزار و ۱۸۰ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۳۶۴ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۱۸۰ هزار و ۶۶۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۹۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: تاکنون یک میلیون و ۵۸۳ هزار و ۵۴۲ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: استان‌های خوزستان، کرمانشاه، کردستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی بیشترین موارد ابتلا و بستری به کووید ۱۹ را داشته و در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، بوشهر، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

لاری گفت: به مردم توصیه می‌کنیم که همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. سالمندان، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و خانم‌های باردار تا حد امکان از منازل خارج نشوند. پویش مردمی استفاده از ماسک نیز با هشتگ #من_ماسک_می‌زنم از امروز آغاز شده است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.