کدخبر : 10729
شنبه 2 می 2020 - 11:45
فاقددیدگاه

سرمایه‌گذاری ۳۸ هزار میلیارد تومانی در حوزه سدها و شبکه‌های آبیاری

وزیر نیرو گفت: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون، ۳۸ هزار میلیارد تومان در حوزه ساخت سدها و اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی سرمایه‌گذاری شده است.

جامک – لیلی خاکی : رضا اردکانیان امروز در  در آیین بهره برداری از سه پروژه صنعت آب استان ایلام که با حضور رئیس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، افزود: ۲۱ هزار میلیارد تومان از این حجم سرمایه گذاری از صندوق توسعه ملی است که با اجازه مقام معظم رهبری عملی شده است.

وی اظهار داشت: در کشور بعد از انقلاب در حالی که ۱۹ سد مخزنی داشتیم، اکنون تعداد این سدها در دولت تدبیر و امید به ۱۴۴ سد رسیده است. با احتساب سال‌هایی مانند دوران جنگ تحمیلی که فعالیت سدسازی نداشتیم، به طور متوسط هر سال حدود چهار سد در کشور ساخته شده است و امروز چهلمین سد ساخته شده در دولت تدبیر و امید افتتاح می‌شود.

اردکانیان گفت: تا پایان دولت تدبیر و امید تعداد سدهای ساخته شده در این دولت به ۵۲ خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: در هشت سال دولت تدبیر و امید هر سال حدود ۶.۵ سد و هر دو ماه یک سد به مدار آمده و امید است این روند با اتکا بر اصول مهندسی و رعایت مسائل زیست محیطی ادامه یابد.

وزیر نیرو اظهار داشت: بحث کمبود آب و اهمیت آن، امروز در دنیا بحث ناشناخته‌ای نیست. ۷۰ سال گذشته ۱۲ کشور دنیا با جمعیت ۲۰ میلیون نفر کمبود آب داشتند، ۳۰ سال پیش ۲۶ کشور دنیا با جمعیت ۳۰۰ میلیون نفر با این کمبود مواجه بودند و طبق پیش بینی‌ها ۶۵ کشور دنیا تا ۳۰ سال آینده با جمعیت ۷ میلیارد نفر تنش آبی و کمبود آب را به شکلی تجربه خواهند کرد.

اردکانیان افزود: طبق پیش بینی‌های ۱۰ سال گذشته مجامع جهانی، در سال ۲۰۳۰ تقاضا برای آب در دنیا ۴۰ درصد، برای غذا ۳۵ و انرژی ۵۰ درصد بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه حجم آب شیرین قابل دسترس به مقدار تقریبا” ثابتی است، افزود: کمتر از یک درصد کل آب‌های کره زمین آب شیرین قابل دسترس است و برای جمعیت کره زمین که بر اساس پیش بینی‌ها تا ۱۰.۵ میلیارد نفر اضافه خواهد شد، لازم است با روش‌های متکی بر فناوری‌ها و اخلاق مداری، آب موجود درست مصرف شود.

اردکانیان با بیان این که کره زمین در حال گرم شدن بوده که این ناشی از افزایش گازهای گلخانه‌ای است و این افزایش هم منبعث از عملکرد بشر است، گفت: اگر این فعل و انفعالات در نهایت منجر به خشکسالی می‌شود ریشه در چگونگی برخورد با این ماده حیاتی و کمیاب دارد و متقابلا «اگر روش‌ها صحیح باشد طبیعتا» نعمت هم فراوان خواهد بود.

وی افزود: ما در دو سال اخیر در کشور از این حیث بهره مند هستیم و این به نوعی نتیجه شکرگزاری مردم و صبوری آنها در خشکسالی و تحریک نشدن توسط دشمنان این کشور است که روزی با پارچ آب و لیوان به شبکه‌های مجازی آمدند و سعی کردند از طریق صحبت با تک تک روستاها و روستاییان ما در خشک‌ترین سال ۵۰ سال اخیر اثرگذاری کنند که التهاب را بالا برده و تاب آوری مردم را پایین بیاورند.

سال آبی ۹۸-۹۷ یکی از ترترین سال‌های این ۵ دهه اخیر بود

اردکانیان گفت: سال آبی ۹۷-۹۶ خشک‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر و متعاقبا” سال آبی ۹۸-۹۷ یکی از ترترین سال‌های این پنج دهه اخیر بود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: امروز امنیت غذایی مسئله فوق العاده مهمی است و سالها بود که دنیا روی موضوع آب مجازی فکر می‌کرد که علاوه بر آب حقیقی می‌توانیم از این آب هم استفاده کنیم؛ به این معنا که محصولات پرآب‌بر را به جای تولید وارد کنیم و این کار به معنای واردات آب است.

اردکانیان ادامه داد: دوران کرونا نشان داد که خیلی روی آب مجازی هم نمی‌شود حساب کرد. حتی کشورهای کوچک با جمعیت کم هم وقتی با فضای کرونا مواجه شدند سیاست‌های خود را برای صادرات محصولات تغییر دادند و این روزها می‌شنویم که محدودیت‌هایی برای صادرات ایجاد می‌کنند.

وی افزود: این بدان معناست که جمهوری اسلامی ایران سیاست درستی را در ۴ دهه اخیر برای تکیه بر موضوع کشاورزی صحیح و استفاده درست از آب و تامین مواد غذایی اصلی کشور پیش رو گرفته است.

اردکانیان گفت: تاریخچه تاکید بر کشت آبی در دنیا نشان می‌دهد در حالی که ۱۲۰ سال پیش وقتی فقط ۳۸ میلیون هکتار اراضی آبی در دنیا بود ۷۰ سال پیش این میزان به ۹۴ میلیون هکتار و ۳۰ سال پیش به ۲۴۰ میلیون هکتار رسید که امروز این رقم ۳۰۰ میلیون هکتار را شامل می‌شود.

وی یادآوری کرد: در فاصله ۷۰ سال پیش که بلافاصله بعد از جنگ جهانی دوم بود و ۴۰ سال بعد آن، ۱۵۰ درصد افزایش اراضی آبی را داشتیم که از جمله به معنای استفاده از مخازن و سدها برای تنظیم آب و دور شدن از کشت دیم است.

اردکانیان خاطرنشان کرد: عمده سدهای بزرگ دنیا در نیمه دوم قرن ۲۰ و بعد از جنگ جهانی دوم ساخته شد.

وی گفت: شاید تصادف و یا غیر این باشد که بویژه در کشورهای بزرگ که سدهای بزرگ ساخته‌اند بلافاصله بعد از این که سدهای آنها تمام شد نهضت‌های مقابله با سدسازی هم شکل گرفت.

وزیر نیرو اظهار داشت: در کشور ما سمن‌ها و مجموعه‌های مردم نهاد با دلسوزی و تخصص روی این موضوع کار و دولت را همراهی می‌کنند؛ بجا توجه و بجا هم آگاهی می‌دهند اما در سایر نقاط لزوما” این گونه نیست، چرا که وقتی سدها ساخته و ظرفیت آب تنظیمی اضافه شد با مازاد محصول مواجهیم و این بازار می‌خواهد. این مسئله در جاهایی است که کشت آبی ندارند و برخی از این تحرکات هم می‌تواند مرتبط با موضوع باشد.

اردکانیان افزود: اکنون کشور در موضوع سدسازی تحرک خوبی دارد؛ ۵۷ هزار سد بزرگ در دنیا داریم، حدود ۲۳ هزار سد در کشور چین و مابقی در کشورهای بزرگ دنیا پراکنده است. آمریکا ۹ هزار و ۲۰۰ سد بزرگ دارد که در کشور این تعداد تا شروع دولت تدبیر و امید به ۱۴۴ سد رسید.

اجرای ۳۰۱ هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی در دولت تدبیر و امید

وزیر نیرو گفت: در دولت تدبیر و امید ۳۰۱ هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی اجرا و به ازای هر دو هکتار برای یک نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال شده است.

وی افزود: ۲.۸۶ میلیون هکتار اراضی تحت شبکه‌های آبیاری در پایین‌دست سدها در نظر گرفته شده‌اند که اکنون به ۲.۴ میلیون رسیده‌ایم و امید است تا ۱۴۰۶ مجموعه این‌ها و تمام شبکه‌ها در کشور اجرا شود.

اردکانیان اضافه کرد: در ۴۰ سال پیش مجموعه شبکه‌ها ۵۵۲ هزار هکتار بود که اواسط سال ۹۲ و در دولت تدبیر و امید به ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار هکتار رسیده بود که امروز ۲ میلیون و ۴۲۶ هزار هکتار است.

مجموع آب مصرفی ما در بخش صنعت الان کمتر از ۳درصد کل آب شیرین است

اردکانیان در پاسخ به سئوال رئیس جمهوری در این باره که به چه میزان از آب تامین شده برای حوزه صنعت استفاده می‌شود، گفت: مجموع آب مصرفی ما در بخش صنعت الان کمتر از ۳درصد کل آب شیرینی است که در بخش های مختلف مصرف می شود و به عنوان یک سیاست هم با تاکیدهای رئیس جمهوری، سعی بر این است که صنایع پرآب بر به کنار دریا منتقل شوند و البته از پساب های تصفیه شده برای صنایع متوسط استفاده کنیم.

وزیر نیرو همچنین در پاسخ به سوال دیگر رئیس جمهوری در خصوص احداث پنل‌های خورشیدی گفت: موضوع کاهش تبخیر یکی از بحث های مهم امروز بویژه در کشورهای خشک و نیمه خشک مانند ما است؛ هم بحث کانال‌ها و هم سطح دریاچه‌های ساخته شده و نیز دریاچه‌های نیمه طبیعی مانند چاه‌نیمه‌ها در سیستان و بلوچستان در این زمینه مطرح است.

وی اضافه کرد: از این حیث به لحاظ فنی مشکلی وجود ندارد و با مشارکتی که کشاورزان در تشکل های موجود دارند، این کار یک راه حل است و با کمک وزارت جهاد کشاورزی دنبال می شود.

وزیر نیرو در پاسخ به سوال مجری درباره اقدام‌های این وزارت‌خانه برای رفع مشکلات موجود اعم از قطعی آب در استان ایلام گفت: ما نه فقط در ایلام که در مناطق دیگر هم مشکلات موقتی داریم که ناشی از سیلاب ها است. وقتی سیلابی می شود به دلیل عدم کشش تصفیه خانه ها شبکه مختل می شود و مشکلاتی ایجاد می کند.

وی درباره آبرسانی به روستاها هم گفت: از ۱۴۰۰ روستایی که در پویش #هرهفته_الف_ب_ایران امسال به آنها آبرسانی می شود، تعداد قابل توجهی به این استان اختصاص دارد.

وزیر نیرو افزود: اکنون در دنیا از حدود ۱.۷ میلیارد هکتار اراضی کشاورزی فقط ۱۸ درصد اراضی آبی و حدود ۳۰۰ میلیون هکتار است و غذای ۴۰ درصد را تامین می‌کند و اهمیت سرمایه گذاری در این زمینه را نشان می‌دهد و کشورهای خشک و نیمه خشک مانند ما به سمت ایجاد شبکه‌ها می‌روند تا آب کم موجود را تنظیم کرده و بتوانند در مواقع مقتضی چند کشت را داشته باشند.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد کشاورزی ما متکی به اراضی آبی است و این کار هم توسعه پیدا خواهد کرد، گفت: طرحی که امروز افتتاح می‌شود (۲۲هزار هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی) بخشی از طرح معروف ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری است که در سفر ایشان به منطقه به مردم وعده داده شد.

وی افزود: ۵۰ هزار هکتار آن مربوط به استان ایلام بود که خوشبختانه امروز این میزان آنچه به عهده وزارت نیروست به اتمام رسیده است؛ حدود ۱۷ هزار هکتار آن در سال ۸۵ و در «دشت عباس» افتتاح شد و ۱۲ هزار هکتار دیگر در «عین خوش» در سال ۹۴ به بهره برداری رسید و امروز باقی مانده آن افتتاح می‌شود.

اردکانیان گفت: امید است در پویش امسال عدد ۵۴ هزار هکتاری که به رئیس جمهوری و مردم وعده داده‌ایم عملی شود. از جمله طرح گرمسیری که به طور هفتگی پایش می‌شود که هم در ابتدای تابستان و کشت پاییزه، بخش‌هایی از آن زیر آب خواهد رفت.

تامین آب پایدار برای کشاورزان سه دشت ایلام از سد کرخه

همچنین قاسم تقی‌زاده خامسی معاون آب و آبفای وزیر نیرو در این مراسم از تامین آب پایدار برای کشاورزان استان ایلام در مناطق «دشت عباس»، «عین خوش» و «دشت فکه» خبر داد.

وی با اشاره به سه بخش مهم در استان ایلام شامل «دشت عباس»، «عین خوش» و «دشت فکه» اظهار کرد: دو مورد پیشتر و در سال‌های ۸۵ و عمدتا” ۹۴ افتتاح شده و امروز ۲۲ هزار هکتار دیگر آبیاری خواهد شد که ۱۶ هزار هکتار به صورت بارانی و بقیه به صورت قطره‌ای است.

تقی‌زاده خامسی گفت: آب این منطقه از سد کرخه تامین خواهد شد؛ سد کرخه بزرگترین سد ایران با دریاچه‌ای حدود ۵.۷ میلیارد متر مکعب است که ۹۰ درصد مخزن آن پر از آب است.

وی یادآوری کرد: آب توسط یک تونل ۶ کیلومتری با دو تونل ۱۵ کیلومتری به دشت عباس و دشت عین خوش می‌رود و تونلی که امروز افتتاح می‌شود یک تونل ۳۹ کیلومتری ذوزنقه‌ای با کف سه متر است که آب را برای ۲۲ هزار هکتار اراضی انتقال می‌دهد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: حدودا” ۲۰۰ کیلومتر لوله «جی. آر. پی» و پلی اتیلن در این پروژه کار شده و ۱۹۸ کیلومتر جاده سرویس و جاده اصلی احداث شده است که کار بسیار بزرگی است.

۱۰۰ میلیون متر مکعب آب سدهای مرزی آماده تحویل به بخش صنعت است

همچنین محمد حاج رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در ۲۴ سدی که تاکنون در قالب طرح‌های آب و خاک مرزی در دولت تدبیر و امید احداث شده یکصد میلیون متر مکعب به بخش صنعت تخصیص یافته و آماده تحویل به نقاط صنعتی حاشیه سدها است.

وی افزود: این طرح‌ها با عنایت ویژه مقام معظم رهبری و تدبیر و درایت رئیس جمهوری در ابتدای دولت یازدهم شتاب بسیار معناداری به خود گرفت و از مجموع ۴۰ سد، ۲۴ سد در این نواحی به مرحله بهره‌برداری رسید.

وی یادآوری کرد: در استان ایلام به عنوان نمونه در سال ۹۵، سد «کنگیر» و شبکه‌های آن وارد مدار بهره‌برداری شد و امروز سد دیگری را در این استان به مرحله بهره‌برداری می‌رسانیم.

حاج رسولی‌ها، مصرف کننده اصلی آب سد شهدای ایلام را مجتمع پتروشیمی این استان عنوان کرد و افزود: این سد در ۳۵ کیلومتری غرب شهر ایلام و روی رودخانه «گلال» احداث شده و از نوع خاکی با هسته رسی، ارتفاع ۷۰ متر، طول تاج ۳۸۵ متر و حجم مخزن ۲۰ میلیون متر مکعب است.

وی با بیان اینکه هدف این سد تامین ۱۲.۸ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز صنایع منطقه است، گفت: سد مخزنی شهدای ایلام همچنین وظیفه تسکین سیلاب‌های رودخانه را دارد؛ سیلاب‌هایی که تا دو هزار متر مکعب در ثانیه را در خود تسکین داده و خروجی آن ۵۰۰ متر مکعب در ثانیه است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: در این سد تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه شده و دولت در بودجه سال ۹۹، ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر برای آن در نظر گرفته که با آن هم دیون مشاوران و پیمانکاران که نقش اصلی را در احداث سد دارند پرداخت کنیم و هم کارهای جزئی باقی مانده انجام شود.

وی در پاسخ به سوال رئیس جمهوری درباره این که با توجه به استفاده صنعت از آب این سد، سرمایه‌گذاری برای آن توسط صنعت صورت گرفته است یا وزارت نیرو؟ گفت: تامین آب دو مرحله دارد؛ یکی بحث تامین و احداث سد است که تمامی سرمایه‌گذاری در این مرحله از محل صندوق توسعه ملی و توسط وزارت نیرو صورت گرفته است، اما چون مصرف کننده آب سد، هم مجتمع پتروشیمی و به فاصله ۱۳ کیلومتری، پالایشگاه گاز است، در بحث خطوط انتقال از محل سد تا محل مصرف سرمایه‌گذاری توسط صنعت انجام شده است.  امید است خط انتقال هم توسط همکاران مجتمع پتروشیمی تا پایان سال افتتاح شود.

حاج رسولی‌ها همچنین در پاسخ به سوال رئیس جمهور که با قیمت آب برای صنعت آیا این پول آب می‌تواند سرمایه گذاری را برگرداند، اظهار داشت: چون قیمت بر اساس مصوبات شورای اقتصاد صورت می‌پذیرد با این قیمت‌ها تقریبا ۳۰ تا ۴۰ درصد قابل برگشت است، اما چون خط انتقال و بهره‌برداری آن با خود مجتمع پتروشیمی است بخش عمده‌ای از هزینه‌ها را بهره‌بردار در بخش انتقال انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگر رئیس جمهور در خصوص توجیه اقتصادی پروژه گفت: چون قیمت تامین آب شیرین از سدها کمتر از یک چهارم و یا یک پنجم آب‌شیرین‌کن‌ها است که در سواحل جنوبی کشور برای صنایع تامین آب می‌کنند، قطعا” توجیه اقتصادی دارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: محل جانمایی صنایع و سدها مهم است که در این پروژه هم پالایشگاه و پتروشیمی و صنایع وابسته از جمله «الفین» که با سرمایه‌گذاری کلانی انجام می‌شود این فرصت را برای پاسخگویی فراهم کرده است.

وی درباره محل تامین آب بخش صنعت پیش از بهره‌برداری سد شهدای ایلام گفت: در سال‌های قبل، سدی در استان ایلام برای تامین آب شرب شهر ایلام و روستاهای اطراف در افق ۱۴۲۵ آماده کرده بودیم که بخش صنعت به صورت موقت دو میلیون متر مکعب از این آب را استفاده می‌کرد.

به گفته وی، با احداث این سد، بخش صنعت نه تنها دو میلیون متر مکعب را به بخش شرب منطقه باز پس می‌دهد، بلکه ۵ میلیون متر مکعب دیگر از این آب را هم می‌تواند برای توسعه استفاده کند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.