کدخبر : 10548
جمعه 3 آوریل 2020 - 18:18
فاقددیدگاه

معاون غذا و داروی ایلام: ماسک و دستکش ایمنی کاذب ایجاد می کند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: خودقرنطینگی و در خانه ماندن بهترین راه پیشگیری از بیماری کروناست و استفاده از ماسک، دستکش و سایر اقلام بهداشتی فقط موجب ایجاد ایمنی کاذب در افراد می شود.

دکتر مهتاب شاهماری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ابزار حفاظتی نظیر ماسک صورت و دستکش طبی در محیط های بیمارستانی نقشی اساسی دارند اما هیچ منبع علمی قابل استنادی، ادعای مفید بودن این ابزار برای عموم مردم را اثبات نکرده است.

سازمان بهداشت جهانی استفاده از وسایل حفاظتی در مقابل کرونا را توصیه نکرده است

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی هم استفاده از این وسایل را برای حفاظت در مقابل کووید ۱۹ توصیه نکرده است اما بر رعایت بهداشت فردی شامل شست و شوی مکرر و صحیح دست با آب و صابون، عدم لمس دهان، بینی و چشم، رعایت فاصله ایمن و کنترل ترشحات در زمان عطسه و سرفه با آرنج و بازو تاکید دارد. 

دکتر شاهماری یادآور شد: افرادی که در خانه هستند باید شست و شوی مکرر دست با آب و صابون را انجام دهند و  برخی افراد که به لحاظ وضعیت کاری مجبور به حضور در خارج از خانه هستند، داشتن محلول های ضدعفونی کننده به جای شستشوی دست ضروری است.

رعایت بهداشت دست در محیط های غیر بیمارستانی ایمن تر از دستکش است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با تاکید بر اینکه دستکش نایلونی به هیچ وجه از فرد در مقابل ویروس محافظت نمی کند و حتی نفوذپذیری زیادی هم دارد، اضافه کرد: به طور عام در محیط های غیربیمارستانی رعایت بهداشت دست ایمن تر از استفاده از دستکش است.

وی یادآور شد: ماسک های تنفسی هم برای بیمار مبتلا، کادر درمانی و نزدیکان بیمار که  در تماس نزدیک با بیمار هستند یا بیمارانی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، الزامی است هر چند در مناطقی که میزان آلودگی و شمار مبتلایان زیاد است افراد سالم باید ماسک بزنند. 

ضدعفونی کننده بر پایه اتانول در همه داروخانه ها موجود است/تولید روزانه ۵۰ هزار ماسک در ایلام

وی در مورد تامین ملزومات بهداشتی هم گفت: کمبود مواد ضدعفونی کننده دست در اسفند ماه مشهود و نگران کننده بود اما با اقداماتی که در زمینه تامین و تولید و توزیع انجام شد، در حال حاضر ژل و محلول ضدعفونی کننده  بر پایه اتانول در همه داروخانه ها موجود است و در شرکت های توزیع کننده هم دپوی مناسبی صورت گرفته و اگر جایی گزارشی از کمبود هست اگر اطلاع داده شود بصورت آنی پیگیری و تامین موجودی می شود.

وی اظهار داشت: با بروز مشکل کمبود ماسک و متعاقب تصمیم ستاد مدیریت مقابله با کرونا و به منظور پاسخ به تقاضای مردم، سازمان صنعت معدن و تجارت(صمت) با همکاری سایر ارگان های دارای پتانسیل تولید، کارگاه های تولید ماسک خانگی فعال شدند و هم اکنون در استان روزانه ۵۰ هزار ماسک خانگی مورد تایید علوم پزشکی تولید می شود.

ماسک های خانگی غیراستاندارد از چرخه توزیع خارج می شوند/توزیع دستکش تنها برای مصارف بیمارستانی

شاهماری افزود: دستورالعمل اداره کل تجهیزات پزشکی در خصوص تولید ماسک های خانگی به سازمان صمت و تولید کنندگان ابلاغ و محصولات  واحدهایی که کیفیت لازم نداشته باشند از چرخه تولید و توزیع خارج می شوند و در حال حاضر سه تولیدی دارای مجور و یک‌ شرکت دانش بنیان روزانه حدود پنج هزار ماسک پزشکی تولید و برای مصارف بیمارستانی به دانشگاه علوم پزشکی  تحویل می دهند.

وی در خصوص تامین و عرضه دستکش یک بار مصرف هم توصیح داد: با توجه به عرضه دستکش های لاتکس، نیتریل و وینیل در بازار اما خریدهای غیرمتعارف از سوی مردم و  احتکار انواع دستکش در انبارها توسط محتکران با هدف  توزیع با قیمت های غیر متعارف از یکسو و کمبود شدید دستکش در مراکز بهداشتی و درمانی از سوی  دیگر چنین تصمیم گیری شد که برنامه توزیع دستکش از طرف اداره کل تجهیزات پزشکی و صرفا برای دانشگاه های علوم پزشکی و مصارف بیمارستانی و درمانگاهی صورت گیرد.

کرونا از طریق پوست سالم جذب نمی شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در حال حاضر  شرکت های وارد کننده و یا تولید کننده دستکش، انواع دستکش های طبی را تنها با حواله اداره کل تجهیزات پزشکی در اختیار مراکز درمانی قرار می دهند و پس از بیمارستانها، مراکز  درمانی خصوصی اولویت دوم هستند که قرار است  از طریق سازمان نظام پزشکی سهمیه بخش خصوصی تعیین و توزیع شود و بنا بر تصمیم های اتخاذ شده در حال حاضر برای توزیع دستکش طبی در سطح عرضه عمومی تصمیم مکتوبی ابلاغ نشده است.

وی تاکید کرد: ویروس کووید ۱۹ از طریق پوست سالم جذب نمی شود در حالی که اگر فرد با دستکش آلوده چشم، دهان یا بینی خود را لمس کند امکان اینکه یک سلول زنده در اختیار کرونا قرار دهد تا سلول های ما را فریب داده و آنها را به کارخانه تکثیر خود تبدیل کند، زیاد است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.